ІЗ ДОСВІДУ
ОРГАНІЗАЦІЇ ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ
Гмирак Тетяни Ярославівни
Матеріали підготовлені класним керівником
Здолбунівської ЗОШ
І-ІІІ ст №6
« Нетрадиційні форми проведення
виховних заходів»
У
мене в класі 20 учнів... Двадцять особистостей, двадцять
характерів, двадцять загадок. У кожного свої здібності, потреби, нахили та
інтереси. Вони такі різні і такі схожі, бо всі є однією родиною, одним цілим — 8-в
класом. Ось уже четвертий рік поспіль я пишаюся тим, що це — мій клас.
Бути класним керівником, вихователем — велика
відповідальність. Можливо, це звучить пафосно, але життя доводить: виховання —
визначальна місія, бо ми, вихователі, відповідаємо за кожного учня. В основі
виховання повинна лежати любов до дитини, адже в кінцевому результаті
вихователь отримає те, що виховував у свого вихованця. Любов породжує любов, а
байдужість — черствість.
Учити — важко, виховувати — ще
складніше. Саме класний керівник дає ту основу для майбутнього життя кожної
людини, яка залишається назавжди в серці. Нерідко можна почути: класний
керівник — «класна мама». Так, мама. Бо турбується й радіє за своїх вихованців,
як за власних дітей, уболіває за кожного. Діти всі такі: веселі, активні,
дружні й світяться ласкою, доброзичливістю, теплом і світлом, якщо відчувають
любов, тепло й підтримку вихователя.
У своїй роботі я дотримуюся ідеї гуманно-особистісної
педагогіки, в основі якої лежить рушійна сила освітнього процесу — спілкування
між учителями й дітьми.
Мета моєї виховної роботи—побачити й розвинути в
кожному учневі Людину: порядну, добру, інтелектуально розвинену, патріота
рідної держави, творчу, небайдужу до навколишнього світу. Людину, якою можна
пишатися, яка гідно пройде з високо піднятою головою через усе життя. Виховати
таку людину непросто — тут замало знати сучасні технології й методики
навчання, втілювати їх у практику. Найголовніше — треба вже зараз бачити в
кожній дитині особистість, якою вона вже є, і ту Людину, якою вона стане.
«Усі діти народжуються геніями, і
лише потім ми, дорослі, псуємо їх»,—так сказав відомий американський педагог і
лікар Глен Доман. Дійсно, життя доводить, що дітей, позбавлених творчого дару,
не буває, тому що від природи Людина — творець. Наше доросле світосприйняття
часом заважає прийняти неповторність дитини, бо ми вважаємо себе знавцями й
ставимося до дитини з висоти своїх прожитих років і набутого досвіду. Можливо,
так воно і є — ми, дорослі, більш досвідчені, більше жили й більше бачили. Як
добре, коли життєвий досвід допомагає нам виховувати дітей, але так, щоб вони
цього не помічали. У масі дітей педагог повинен бачити й ураховувати кожного,
з кожним працювати серйозно, напружено
і разом із тим — тепло й задушевно.
«У своїй роботі поєдную класне керівництво зі
своїм основним предметом —математикою.
На виховних годинах часто влаштовую конкурсні змагання з розв`язування логічних
задач, ребусів, головоломок що сприяє розвиткові логічного мислення, намагаюся виховати у своїх учнів любов до
математики, сформувати розуміння багатогранності цієї цікавої науки, глибинності…...
Дитина повинна навчитись розуміти необхідність виконання нею певних
обов'язків, брати на себе відповідальність за свою роботу, вчинки. А ще —
виробити позитивне ставлення до праці як вищої цінності в житті. Насамперед
цьому допомагають виховні години: зустрічі з представниками різних професій,
відвідування підприємств, презентації професій батьків, на яких учні
розповідають про важливість обраної їхніми батьками професії. Ніщо так не
переконує дітей і не викликає в них потреби наслідувати, як особистий приклад
батьків. Ті батьки, які виховують у дітей трудові навички з раннього віку,
роблять по-справжньому добру справу.
Один з аспектів виховної роботи— розвиток потреби в здоровому способі
життя, адже здоров'я дитини — це здоров'я нації. Учителів хвилює здоров'я
кожної дитини. На жаль, ми живемо на екологічно забрудненій території і довго
будемо відчувати на собі наслідки Чорнобильської катастрофи. «Переглядаючи
листок здоров'я дітей мого класу, не можу не відчувати біль і хвилювання за
майбутнє кожного з учнів — проблеми зі здоров'ям мають майже всі. З метою усвідомлення
дітьми важливості збереження здоров'я проводжу бесіди «Довголіття», «Гігієна
підлітків», «Як протистояти стресові», «Вплив радіації на здоров'я людини»,
«Комп'ютер і здоров'я», «Заповідні куточки рідної природи — джерела радості й
здоров'я» та ін., зустрічі з лікарями, використання фільмів « СНІД», «Туберкульоз»,
« Лагідний вбивця? Хто він» і інші.
Усвідомлюючи важливість спільних
справ для об'єднання колективу, значну увагу приділяю тим заходам, які сприяють пізнавальній
активності й розвиткові творчого потенціалу дітей. Це і колективні свята, і
походи, екскурсії, конкурси, вікторини й вечори відпочинку. Зокрема тут я дозволяю дітям самостійно
готувати заходи за власним сценарієм.
«А найбільше люблять мої діти подорожувати по містах України. Разом ми
відвідали Вінницю, Остріг, Луцьк, Львів, Підгірці, Золочіїв та не раз побували
у м Рівне. Такі подорожі надзвичайно згуртовують, учать спілкуванню, розумінню
одне одного, самостійності, збагачують новими відчуттями, знаннями й
враженнями. Позитивний вплив вони мають і на здоров'я та психолого-емоційний стан
дітей. Усі разом ми переконалися: подорожувати — це здорово!
З досвіду роботи ми знаємо, що дитина
— дзеркало життя своїх батьків. Як у краплині води відбивається сонце, так і в
дітях відбивається вся організація життя сім'ї, працьовитість, духовне багатство
й моральна чистота матері і батька. Керуючись у своїй роботі словами А. Макаренка
про те, що батько і мати — найкращі вихователі й повинні впливати на поведінку
своїх дітей навіть тоді, коли не знаходяться поруч із ними, я , як класний
керівник починала свою роботу з колективом саме зі знайомства з батьками, вивчала
умови проживання дітей у сім'ях, проводила анкетування й тестування для
визначення стану мікроклімату в сім'ї. Саме тому, майже перед кожними
батьківськими зборами я проводжу анкетування. Для того щоб зібрання не
перетворились на констатування помилок і невдач дітей у навчанні та недоліків у
вихованні, а допомогти батькам розібратись у проблемах , чуму так, де
прогалини?
Повірте, з таких анкет батьки дізнаються багато нового про своїх дітей, їх
потреби, страхи, переживання… А звідси і випливають ті самі невдачі.. Спілкуючись із батьками, намагаються
переконати батьків у тому, що вони — однодумці, які повинні зробити все заради
того, щоб діти росли здоровими, освіченими й щасливими.
Ефективними були батьківські збори,
на яких розглядалися такі проблеми: «Вплив моральної атмосфери й психологічного
клімату в сім'ї на формування особистості дитини», «Мова дорослих — взірець для
наслідування», «Підлітки і їх проблеми...» Такі форми спільної роботи школи і
батьків допомагають подолати всі труднощі й зрозуміти життєві цінності. Адже такі виховні заходи, це вплив на дітей через
батьків.
Багато виховних годин я проводжу у вигляді тестування, де діти дізнаються нове про себе , наприклад тест « Подивись на себе очима товаришів»- це
самоаналіз ,
« Виявлення домінуючого мотиву навчання», чи це саморозвиток, чи
самоствердження, чи новий мобільний телефон, чи запобігання неприємностям?
Результати цього тесту в узагальненому вигляді були цікавими і батькам на
зборах, і декого заставили навіть замислитись.
Готуючись до виховної години,
я продумую, до неї завжди обов`язкові елементи змагань або гри, аби зацікавити
учнів даною темою більше.
Завдяки тому, що у школі є
комп’ютери деякі виховні заходи ми проводимо з використанням техніки, такі як « Заочні подорожі», «Навчання
як дослідження», що дітям дуже цікаво.
А куди ж без проектних
технологій? Діти завчасно отримують завдання для виконання, і виконують а саме
полюбляють малювати стінгазети на будь-яку тематику.
До нетрадиційних форм проведення виховних заходів можна віднести напевне
колективне прибирання території, прибирання класу , діти навчаються працювати
разом на спільний результат, допомагати один одному.
Ряд виховних заходів я проводила
у вигляді тренінгів « Я найкращий», «Довірся
товаришу», де діти вчилися довіряти один одному, і піднімали самооцінку.
А також часто проводимо ситуаційні практикуми, де розглядаємо різні
ситуації і стараємось знайти правильні рішення , вислухати кожного, вчимося
поважати думки інших.
Зробити виховну годину для
дітей цікавою – ось основне завдання класного керівника. І тому я намагаюсь
відходити від традиційних виховних годин де діти є тільки слухачами і
глядачами. Адже дитина розкривається не тоді , коли виступає в ролі пасивного
глядача, « поглинача інформації», а коли вона захоплена якоюсь справою, що
вимагає активності, самостійності, прояву фантазії та уяви. А коли ще й
дізнається про себе щось нове, а кому не цікаво себе пізнавати?
У класі
проведено масу виховних годин, для того, щоб згуртувати клас, навчити ставитися
з повагою один до одного, терпимістю, не конфліктувати
А зараз у 8–му класі я проводжу ряд
виховних годин психологічного плану.
Кожна присвячена виявленню рівня певних якостей чи здібностей дитини. Наприклад Пам`ять, її обсяг,
тривалість, ……
Мислення…..
Увагу
Відчуття……
Де також можна від слідкувати причини і деякі закономірності, діагностувати
деякі …..
У вирішенні проблем класу важливого значення надається як колективній роботі
з батьками, так і індивідуальній
Багато завдань у класного керівника. Багато проблем і труднощів. Але якщо
є мета, а ще впевненість у тому, що все вийде, — її легко досягти. І виховати
справжню Людину — розумну, мудру, щиру, чемну, яка не скривдить, не зрадить, не
витратить жодної хвилини свого життя марно, яка щодня своїми добрими вчинками
буде підтверджувати своє високе призначення.
Сьогодення складне для всіх, а особливо — для
вчителя. Не кожен може вистояти. Успіх чекає на того, хто несе в собі заряд
добра, оптимізму, терплячості, хто вистраждав свою позицію, своє кредо, свій
стиль. Щасливий учительський дар — уміння спілкуватися з дітьми. Від цього
вміння залежить багато, якщо не все. Як найдорожчий спогад про шкільні роки в
пам'яті дитини залишаються не уроки, а просте людське спілкування.
Тож нам потрібно пам'ятати, що вчитель — тільки тоді
навчає, коли він займається вихованням. Три головні турботи бере на себе
вихователь: виховання почуттів, розвиток розуму й збереження здоров'я
вихованців. Усі форми й методи роботи в школі слід спрямовувати на те, щоб
стимулювати розвиток дитини, формувати навички самоорганізації, допомагати
дитині самореалізовуватись через творчість. Від класного керівника залежить, чи
зможе дитина прожити шкільне життя змістовно й красиво, чи збереться в неї
перед випуском банк щасливих спогадів про школу.
Мені хочеться, щоб мої вихованці виросли справжніми
людьми, яким школа допомогла зрозуміти, що життя — це краса, мрія, багатство,
боротьба, успіх. Життя таке чудове! Навчитися мистецтву життя — справа
необхідна, хоча й дуже важка
Виховання — це творчість, це найвища коштовність, про
яку класний керівник повинен постійно дбати. А його праця — стежина, по якій
людина піднімається до вершин морального благородства.
Немає коментарів:
Дописати коментар